torsdag den 10. oktober 2013

Kapitel 1, spørgsmål og svar

Idrættens oprindelse, side 12:
Hvad var idrættens oprindelige discipliner?
Løb, spring og kast - og dans...
Hvad var det at dyrke idræt oprindeligt forbundet med?
Jagt og krig.
Hvad er den fjerde urgamle idræts"disciplin"?
Dans.
Hvorfor dansede man oprindeligt?
-for bedre jagt ("dyrets dans")
-for bedre afgrøder (dans for sol/regn)
-for at behage guderne (når man skulle i krig)
Hvad var idrættens urformer oprindelig forbundet med?
Jagten, krigen og ritualet.
-Majbritt :-)

5 kommentarer:

  1. Hvorfor kom skoleloven ikke til at fungere hensigtsmæssigt?
    Det gjorde det ikke da idræts faget ikke havde en status blandt lære og elever. Idræt var i det hele taget bare ikke anerkendt af samfundet.
    Idræts lærerne havde heller ikke en akademisk uddannelse, de var som regel af lavere rang
    Børnene arbejdede også hård derhjemme på gården, hvilket gjorde at de var trætte og slidte når de kom i skole, så de mente ikke de skulle udsættes for mere.

    Hvem var Gutsmuths?
    Han var grundlæggeren af den moderne filantropiske gymnastik og lavede en lærebog.

    Hvilken ændringer skete der i starten af 1900 tallet?
    Der kom en skole reform i 1903, hvor idræt blev en universitets uddannelse. Og dermed fik idræt en højere status.

    SvarSlet
  2. Kapitel 1.
    Side 13)
    Hvordan så kirken og staten på fodbold?
    - Kirken så fodboldspillet som et hedensk spil og ville forbyde det. Staten var bekymret for volden og det store dødstal spillet havde.

    Side 13)
    Hvornår blev fodbolden som vi kender idag sat i system?
    - Slutningen af det 19. århundrede.

    Side 15)
    Hvordan ændrede samfundet sig idrætsmæssigt i slutningen af det 17. århundrede og frem efter?
    - Samfundet blev mere dynamisk og fremadstormende, fx blev heste ridning erstattet af heste væddeløb.

    SvarSlet
  3. (s. 18m-20ø)

    1. Hvem var I.P. Müller?
    Idrætsudøver som afholdt kurser om den sundhedsmæssige betydning af idræt. Han udgav også skrifter om sundhed og idræt og stillede flere gange op i konkurrencer om den mest velproportionerede krop.

    2. Hvad var målene ifølge sundhedsbladene?
    Friluftsidræt. Man skulle dyrke kroppen og sundheden. Mange opstillede også skulpturer.

    3. Hvad gik samfundspolitikken ud på i henholdsvis Tyskland og Danmark?
    Nazisterne udryddede i Tyskland de legemligt svækkede, for at undgå at de blandede sig med den racerende stærke krop.
    I Danmark indførte man i 1934 at man kunne tvangssterilisere de evnesvage/åndssvage. Denne lov galt frem til 1967. Der kom sågar en sundhedsudstilling i København i 1939 → ”Samfundslegemet”

    SvarSlet
  4. Kapitel 1
    Side 17 & 18

    Hvordan kom idræt ind i billedet?
    I takt med at storbyen voksede, blev der sat mere fokus på hygiejne og idræt.

    Hvor kom skole idrætten fra?
    Skole idrætten opstod, fordi Axel Hertels mente de unge havde et dårligt helbred, så de havde brug for idrætten i skolen.

    Hvornår blev idrætten et universitets fag?
    I 1909 blev idrætten et bifag.

    SvarSlet
  5. Hvorfor frem blomstrede væksten og velfærden i Danmark i 1950’erne?
    -Der blev bygget bedre og sundere boliger, og både i lejeboligerne og parcelhusene blev der tale om store hygiejnemæssige forbedringer.
    Den øgede velfærd betød, at man for en periode ikke længere var så bekymret for folkesundheden. ½

    Hvad skete der ved, at arbejdet blev mindre og mindre fysisk krævende?
    - Der frem kom livstilssygdomme. De blev for alvor udbredt i 1970’erne og 1980’erne. Der skete f.eks. en eksplosiv vækst inden for hjertekarsygdomme, og den såkaldte type 2 diabetes.


    Hvorfor ses idræt og motion samfundspolitisk som en del af sundhedspolitikken?

    -Fordi den indeholder elementer af fascination, æstetik, oplevelse og underholdning, og det opfattes som en del af det kulturpolitiske områder.

    SvarSlet