onsdag den 23. oktober 2013

Kapitel 9

I sommers havde I disse "quis og byt" spørgsmål til kapitel 9 - håber, de kan bruges igen fx i forb. med repetition...

Hvad kendetegner en gruppe? (s.156)
Stikord:
·       Tre el. flere
·       Interaktion
·       De samme mennesker
·       Struktur og roller

Hvad er et team? (s.156)
Stikord:
·       Team m. fælles mål
·       Afhængig af hinanden
·       Styrker og svagheder
·       Samarbejde, stærk enhed

Hvordan defineres ”synergieffekten”? (s.156)
·       medfører, at helheden er stærkere end summen af enkeltdelene.

Hvad er ”Ringelmanneffekten”? (s.157)
·       betyder, at den enkeltes indsats falder i takt med, at antallet af teammedlemmer stiger.

Nævn teamets udviklingsfaser… (s.157->)
1.    forming
2.    storming
3.    norming
4.    performing
5.    afslutning

Hvad kendetegner fasen ”norming”? (s.158)
·       er fasen, hvor teamets normer udvikler sig.

Har du erfaringer med fasen ”storming”? (s.158)
(det er fasen, hvor medlemmerne markerer sig over for hinanden…)

Forklar ”kohæsion”… (s.159)
Det, som binder medlemmerne i et team sammen, kaldes i idrætspsykologien for kohæsion.
-opgavekohæsion (beskriver teammedlemmernes evne til at arbejde sammen om at nå teamets mol)
-social kohæsion (beskriver de sociale bånd mellem teammedlemmerne)

Forklar sammenhængen mellem kohæsion og præstation. (s.160)
·       god præstation giver høj kohæsion som giver god præstation osv.

Forklar prioriteringen herunder af social kohæsion: (s.161)
·        uafhængige hold
·        co-aktive hold
·        interaktive hold
Stikord:
·        graden af nødvendig kommunikation
·        fokus på sammenspillet

Forklar tabel 9.1! (s.162)

Hvorfor er det vigtig for et velfungerende team, at medlemmerne kender og udfylder bestemte roller? (s.163)
Stikord:
·        vigtigt at vide, hvad der forventes for at kunne leve op til krav

Definer roller. (s.163)
De forventninger der er rettet mod en person i en bestemt position i teamet.

Forklar kort den formelle og den uformelle rolle… (s.163)
·       Den formelle rolle tildeles af træneren
·       De uformelle roller udvikler sig gennem interaktioner mellem teamets medlemmer

Hvad kan fordelen være ved at have et hierarki på et team?
Stikord:
·       Ingen tvivl ved beslutninger fx i stressede kampsituationer. (man kender sin plads – alle ved, hvem der bestemmer)

Hvornår kan der opstå rollekonflikter?
Stikord:
·       Svært ved at forstå sin rolle
·       Utydelige forventninger fra træneren

Hvad handler teambuilding kort fortalt om?

·       Om at øge både opgavekohæsion og socialkohæsion.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar